Inledning
Abstract
Om man så vill, kan man se Johan Amos Comenius Orbis pictus från 1658, som den första miljömedvetna boken i barnlitteraturens historia. Kanske inte miljömedveten i dagens bemärkelse, men dock som ett försök att lära den späda generationen något om omvärldens egenheter på marken och i rymden. Vackert så, men det är under romantikens uppmärksammande av barndomen som naturen själv får en roll i och med att den personifi eras. Också det är en sanning med modifi kation eftersom redan antikens fabler lät såväl barn som vuxna komma i kontakt med vad man ansåg vara djurens mänskliga sidor, eller snarare, använde djuren för att visa på mänskliga tillkortakommanden. För att inte tala om naturens närvaro i ramsor och rim, vaggvisor och andra förlustelser.Authors contributing to Barnboken: Journal of Children's Literature Research agree to publish their articles under the Creative Commons CC BY 4.0 License, allowing third parties to share their work (copy, distribute, transmit) and to adapt it, under the condition that the authors are given credit and that in the event of reuse or distribution, the terms of this license are made clear.
Authors retain copyright of their work, with first publication rights granted to the Swedish Institute for Children's Books.